KATARZYNA HARAS


POSIADANE DYPLOMY, STOPNIE NAUKOWE I KWALIFIKACJE


2021 stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej wokalistyka, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
2008 tytuł magistra sztuki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Wokalno- Aktorskim, dyplom z wyróżnieniem
2010-2012 studia podyplomowe na wydziale Wokalno-Aktorskim, specjalność: wokalistyka, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

INFORMACJA O DOTYCHCZASOWYM ZATRUDNIENIU, W TYM W JEDNOSTKACH NAUKOWYCH


2009 Opera śląska w Bytomiu, stanowisko: solistka-śpiewaczka 2010-2021 Opera Wrocławska, stanowisko: solistka-śpiewaczka
2010-2017 Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Wydział Wokalno-lnstrumentalny, stanowisko: pedagog śpiewu solowego
Na scenie operowej zadebiutowała w 2009 roku partią Rozyny w Il barbiere di Siviglia G. Rossiniego na festiwalu operowym w Amarante w Portugalii, pod batutą Josć Ferreira-Lobo (Orquestra do Norte). Rok później została etatową solistką Opery śląskiej w Bytomiu, gdzie zadebiutowała rolą Jadwigi w Strasznym dworze S. Moniuszki. Od roku 201 0 związała się na stałe z Operą Wrocławską. Począwszy od roku 2009 zaśpiewała ponad 600 spektakli operowych, w tym wzięła udział w takich premierach, jak: La libertă chiama la libertă E. Knapika pod batutą Jacka Kaspszyka, czy Der Rosenkavalier R. Straussa. Jej dotychczasowy dorobek sceniczny obejmuje szeroki repertuar ról, w tym wielu pierwszoplanowych jak: Cherubino z Le nozze di Figaro W. A. Mozarta, Dorabella w Cosi fan tutte W. A. Mozarta, Donna Elvira w Don Giovannim W. A. Mozarta, tytułowa rola w Carmen G. Bizeta,
Dalila w operze Samson et Dalila C. Saint-Saënsa,Siebel w Fauście Ch.
Gounoda, Olga w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, Eboli w Don Carlosie G. Verdiego, Houdel w Skrzypku na dachu J.Bocka,
Oktavian w operze Der Rosenkavalier R. Straussa czy Fenena w Nabucco G.Verdiego.Dużą wagę przywiązuje do występów na estradach koncertowych. Regularnie bierze udział w koncertach zarówno w kraju jak i za granicą. Uczestniczyła w festiwalach: Maj z Barokiem, Viva il canto w Cieszynie, Gloria w Białymstoku,
Międzynarodowym Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego oraz Międzynarodowym Festiwalu operowym w Xanten (Niemcy), w ramach którego wykonywała partię Carmen. Wielokrotnie koncertowała w Finlandii, na Łotwie, Litwie, Słowacji i w Czechach podczas Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia. Za swoją dotychczasową pracę otrzymała nagrody i wyróżnienia. W 2007 roku zdobyła drugie miejsce na konkursie wokalnym Stonavskó Barborka w Słonawie (Czechy). W 2008 roku otrzymała III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Mikulasa Schnaidera-Trnavskiego w Trnavie (Słowacja). W 201 5 roku Dyrektor Opery Wrocławskiej Ewa Michnik wręczyła Katarzynie Hałas wyróżnienie z okazji Jubileuszu 70-lecia Polskiej Sceny Operowej we Wrocławiu. Jej droga zawodowa jest nierozerwalnie związana z aktywnością pedagogiczną. Siedem lat spędzonych na regularnej pracy z młodymi adeptami sztuki wokalnej w Akademii Muzycznej w Katowicach stanowi trzon tej działalności, którą do dziś stara się kontynuować w rozmaitych formach. Od kilku lat prowadząc zajęcia jako pedagog wokalny na festiwalu Sang over Grenser / Śpiewanie bez Granic Polish-Norwegian VOCAL Integration. Ideą festiwalu była początkowo integracja środowisk artystycznych Polski i Norwegii, ale z biegiem czasu siła oddziaływania tej inicjatywy znaczenie rozszerzyła swój pierwotny zakres. Festiwal, którego motywem przewodnim jest upowszechnianie kultury śpiewu poprzez wielokierunkowe działania pedagogiczne, zrzesza dziś seminarzystów z różnych zakątków świata, min. z Niemiec, Włoch, Danii, Ukrainy, Meksyku, Polski, Serbii, USA, Izraela, Meksyku, RPA,
Chin, Indii, Norwegii. W 2022 roku w ramach festiwalu odbył się Il Międzynarodowy Konkurs im. Moniki Swarowskiej Walawskiej a artystka miała zaszczyt zasiadać w kapitule jury konkursu.

RSS